ב

רפואה סינית

במאי 30, 2016

הרפואה הסינית היא אחת מחכמות הרפוי העתיקות בעולם ממצאים ארכאולוגיים מצביעים על תחילת המאה הראשונה לספירה בספר הרפואה של הקיסר הצהוב שם אנו נתקלים לראשונה בשיטות המקובלות כיום המונות את תפיסת  הצ'יי ,היין והיאנג ,חמשת האלמנטים, ואבחון על פי מרידיאנים (ערוצי אנרגיה) .השימוש במוקסה ,בתזונה , בצמחי מרפא ויותר מאוחר בדיקור מוזכר לראשונה בנקודה זו.

ההיסטוריה נשזרת עוד אלפי שנים קודם לכן שבה משויכת הרפואה הזו לרפואת שאמאנים שעסקה ברפוי רוחני יותר עד כדי פגאני במקרים מסוימים אך דרכי האבחון בשנים אלו נעלמו מדפי ההיסטוריה.

הקיסר הצהוב הוא דמות מיתולוגית בסין מסופר כי שלט בסין 102 שנים והיה חלק משושלת שאגדות סיניות רבות נכרכו בה אף שאין ממצאים ארכאולוגיים שמוכיחים זו בסין זהו מידע היסטורי מובהק.הספר משמש כחומר לימוד ברפואה הסינית המסורתית עד היום.

נגע בקצרה בנושאים הרלוונטיים עד ימינו

אנרגיית צ'י                                                                                                                         ע"פי המסורת הסינית אנרגיית החיים הבסיסית שבזכותה הקיום אפשרי . כל מערכות הגוף נמצאות בזרימה מתמדת של אנרגיה זו והגוף שואף לאיזון אך חוסר או עודף אנרגיה במערכת מסוימת יוצרים חסימה העלולה להפוך לכאב ואף לכאב כרוני המכונה בשפתנו "מחלה"

מרידיאנים

הרפואה הסינית מחלקת את הגוף ל12 אברים מרכזיים . ריאות , מעי גס ,(מתכת) כליות ,שלפוחית שתן (מים) לב,מעי דק,מעטפת הלב,תלת מחמם(אש) קיבה ,טחול (אדמה) לכל איבר יש מעין מסלול ,תעלה  קטנה ועדינה ובלתי נראית אשר שזורה באחת נוספת ויוצרת מעין רשת אנרגטית המחברת בין חלקי הגוף . בין תפקידיהם לדוגמא הולכת  והפצת דם בגוף למרות שאין מדובר בכלי דם. מדובר ב12 תעלות אנרגיה המקבילות ל12 האברים ששולטים בגוף בחיותו בהנעתו ותפקודו התקין.

יין ויאנג

הם שמותיהם של שני הכוחות המנוגדים היוצרים את הקיום. האור והחושך , השמש והירח , החום והקור… חשוב לציין כי אין בתפיסת היין והיאנג מקבילות לטוב ורע שכן התפיסה הסינית רואה בשני כוחות אלו טובים נחוצים ורצויים חוסר האזון בינהם מתואר כמצב "רע" ואיזון בינהם מוגדר כמצב "טוב".

חמשת היסודות -האלמנטים (חמשת התנועות)

מים עץ אש מתכת אדמה  –חמשת היסודות הם בטוי של אנרגיית צ'י וממשיכים את תפיסת ההיין והיאנגץכל יסוד מכיל 2 אברים כבני זוג (יין ויאנג) המקיימים בינהם מערכת יחסים ומשפיעים אחד על השני. יסוד העץ לדוגמא מכיל את הכבד וכיס המרה .כל יסוד הוא בטוי שונה וייחודי של אנרגית צ'י , חמשת היסודות הם ביטוי של כל האופציות בטבע ובאדם . יסוד העץ שכבר דובר מסמל את הצמיחה ולכן העונה המשויכת אליו היא האביב. היסודות משלימים אחד את השני ומהווים יחד את מעגל היצירה לדוגמא: המים מזינים את העץ , העץ הוא חומר הבערה לאש , האש יוצרת אפר ואדמה ,בתוך האדמה נוצרת המתכת המחזיקה את המים שמחיים את העץ וכו'.

חוסר איזון במעגל הזה מתבטא בחוסר או עודף בהשתלטות של יסוד אחד על מקומו של האחר.  מצב שעלול ליצור מחלה. הרפואה הסינית מאמינה בבקרה על היסודות כדי לדאוג שכולם יישארו מאוזנים.

כלי הטיפול 

השיטות לטיפול משתנות ממטופל למטופל בהתאם לתופעה למצבו הנפשי והפיזי וכוללות  דיקור סיני, צמחי מרפא , טיפולי מגע (שיאצו טווינא) טפול תזונתי, כוסות רוח. מוקסה .

דקור סיני

תפקידו של הדיקור לאזן את הצ'י הזורם במרידיאנים בין האברים השונים .כך שכאב גב לדוגמא הוא עודף או חוסר של איבר אחר .זיהוי האיבר החסר והאיבר העודף הוא תהליך האבחון הדיקור מאיץ בהזרמת הדם בגוף והאנרגיה במרידיאן כדי לאזן חזרה בין האברים.

כתיבת תגובה