תזונה בריאה בראייה סינית

ב

 

" אם אין בכוחם של דברים חומריים להחיות את החולה, יש להיעזר בנשימה. ואם התמצית הרוחנית אינה מביאה לשיפור במצבו של החולה, יש להשתמש בחמשת הטעמים. כך אפשר להתגבר על המחלה הקשה ביותר ולגרום למחלה הקלה ביותר לסגת ובסוף להיעלם."

התזונה היא אחת מאבני היסוד של הרפואה הסינית .התפיסה שהאדם והטבע הם אחד מתבטאת בה.

ההקבלה של תפיסת חמשת היסודות התנועות מעמידה את התזונה במקום הראשון גם מן הסיבה שללא תזונה זרע יקפא על עומדו. התזונה משויכת ליסוד האדמה שמזין את הטבע והבריאה ומהווה הרחם הקיומית של הטבע.

הסדר המלא הוא :תזונה -אדמה, נשימה-מתכת , שינה-מים ,מודעות -עץ ,תנועה -אש.

לרמב"ם משויכת האמירה שגם רופא טוב שברשותו ידע על אלפי תרופות ושימושם יטפל קודם כל במזונות ורק אז בתרופות. לתפיסה הזו היו שותפים היפוקרטס מהצד האחד של הכדור,וסאן סימאו הסיני  שהיה ידוע בידע אינסופי בתרופות ושימושיהן.

החיבור בין חמשת היסודות לחמשת התנועות לחמשת התהליכים שציינו פה ויוצרים חיים מתחברים  לחמשת הטעמים. המסורת הסינית מספרת שבעבר ידעו לחבר גם טעם למיקום.

בצפון אוכלים מלוח , בדרום המתוק כזהב , במזרח חריף בכל מרוח , וחמוץ איך לא במערב והמריר אף הוא לא נעלם המריר הוא לכולם.

כך שפה נוכל להבין את התפיסה הסינית שנוגעת בכל רובדי החיים והכל מחובר לכל .כאן אנו רואים איך תפיסת חמשת היסודות שזורה בתזונה , בתפיסה שמרכיבה אותה ובעומק ההבנה שלה עד לרמת הטעמים שמתחברים לכיוונים שמתחברים לגלגל החיים שמתחבר לחמש היסודות  האחראים כל אחד על האברים הקשורים בו .

התפיסה הסינית רואה ברופא חיבור של ידען, מדען, חוקר ופילוסוף שמטרתו להבין באמת את המטופל מולו ולמצוא את המסלול הנכון להבראתו. מכאן אנו מבינים מדוע התזונה תופסת מקום מרכזי ראשוני וחשוב כ"כ בתפיסת העולם שיצרה את הרפואה הסינית. התפיסה העתיקה שאמרה גופינו הוא סך כל המזונות שאכלנו בשנים האחרונות הוכחו בשנים האחרונות ע"י מחקרים מדעיים.

פתגם סיני עתיק אומר " אני מוכן ללמוד דברים מורכבים ומסובכים ממי שאוכל  מזונות פשוטים"

כבר לפני אלפי שנים הבינו תפיסות חיים רבות בינם הרמב"ם ושאר גדולי ישראל שדגלו בצומות ובאכילת מאכלים פשוטים שחוזרים על עצמם כדי שהתזונה תהפוך לאימפולס כמו נשימה שהאדם פתח אותו לרמת הלא רצוני וכך אנו נושמים תוך כדי שינה.

ככל שנרגיל את גופינו במזונות הנכונים לו כך ישקף גופינו את הלך חיינו הבריא ואת יכולתו להתמודד עם קושי כשזה עלול להגיע.

ולגבי מהי תזונה נכונה , הרי זה משתנה בין אדם לאדם. זאת אומרת ההתאמה התזונתית היא אישית. כל אדם סובל מחוסר איזון באיברים מסויימים בגופו, נוטה יותר לחום או קור, עודף או חוסר וכו . לפי הפתלוגיה שלו נרצה לבחור את המזונות אשר יתאימו למצבו וייטיבו עימו.

 

לכל מזון יש אנרגיה אחרת המתחלקת כפי שציינו לטעם מסויים ( מתוק , מלוח, חריף, חמוץ או מר)  , כיוון אנרגטי ( עולה או יורד) , צבע, אלמנט ,איבר מטרה,טמפרטורה (חם, קר, נייטרלי) .מזון יותר ייני- קר. מזון יותר יאנגי- חם.

לטעמים היאנגיםנחשבים: הטעם החריף והטעם המתוק. נוטים להיות יותר חמיםוהכיוון האנרגטי שהם יוצרים בגוף הינו מעלה והחוצה.

לטעמים יינים נחשבים: הטעם החמוץ, הטעם המר, והטעם המלוח. נוטים להיות קריםוהכיוון האנרגטי שהם יוצרים בגוף הינו מטה ופנימה.

כל טעם והזיקה שלו לאיבר מסויים. הטעם החריף- משוייך לריאות. מלוח- כליות. חמוץ- כבד. מר- לב. מתוק- טחול.

ככלל ההמלצות לתפריט מאוזן : להכיל את כל הטעמים בצורה מאוזנת. יש לתגבר מעט את הטעם המתוק – המחזק את אלמנט האדמה( לצערנו אין הכוונה לשוקולד..המתוק שלנו הוא פחמימות מורכבות, דגנים ,ירקות מסויימים ועוד).

אך בזמן מחלה, יציאה מאיזון, יש לתגבר טעמים מסויימים ולהפחית אחרים- הכל בהתאם לפתלוגיה של המטופל ושל המחלה.

למשל :לימון – טעמו חמוץ , אנרגיה : קרירה , משוייך לאלמנט העץ. האיברים באלמנט העץ הם : כבד וכיס מרה.  מזון זה נרצה לשלב בתפריט לאדם הסובל מ"חום בכבד" למשל( יכול להתבטא בפנים אדומות, כעס, כאבי ראש וסימפטומים נוספים). מזונות נוספים אשר ייטיבו עם אדם אשר סובל מפתלוגיה זו יהיו קרירים, יינים,מכוונים לכבד, למשל: מנטה, סלרי, צנון, חסה ,מלפפון ועוד.

 

לסיכום, הרכבת תפריט על פי  התזונה הסינית הוא מאוד אינדיוודואלי. ההתייחסות והבחירה ממוקדת ומשתנה מאדם לאדם. שכן כל אדם סובל מחוסר איזון אחר ומפתלוגיות שונות. אפילו אם שני מטופלים סובלים מאותה בעיה , שורש הבעיה יכול להיות שונה ועל כן גם הטיפול ובחירת המזונות בהרכבת התפריט יהיו שונים לחלוטין.

כאשר מגיעים לטיפול בפגישה הראשונה אני עורכת אבחון ותשאול מעמיק ומקיף שכולל סקירת כל המערכות בגוף. לאחר עיבוד הנתונים אני מגיעה לאבחנה ואסטרטגיה טיפולית אשר כוללת לרוב גם תזונה בהתאמה אישית.

אני מאמינה שהמזון אשר אנו בוחרים להכניס לגופינו צריך להתאים לנו ובכוחו לרפא אותנו ממכאובינו ולהטיב עימנו.

המזון הוא ה"דלק " לגוף שלנו. לכן חשוב לבחור את סוג הדלק המסויים והנכון אשר יתאים לנו וייתן לנו אנרגיה , כוח ובריאות

כתיבת תגובה