רפואה סינית

הרפואה הסינית היא אחת מחכמות הריפוי העתיקות בעולם. ממצאים ארכיאולוגיים מצביעים על תחילת המאה הראשונה לספירה ,בספר הרפואה של הקיסר הצהוב שם אנו נתקלים לראשונה בשיטות המקובלות כיום המונות את תפיסת  הצ'י ,היין והיאנג ,חמשת האלמנטים, ואבחון על פי מרידיאנים (ערוצי אנרגיה) .השימוש במוקסה ,בתזונה , בצמחי מרפא ויותר מאוחר בדיקור המוזכר לראשונה בנקודה זו.

ההיסטוריה נשזרת עוד אלפי שנים קודם לכן שבה משויכת הרפואה הזו לרפואת שאמאנים שעסקה ברפוי רוחני יותר עד כדי פגאני במקרים מסוימים אך דרכי האבחון בשנים אלו נעלמו מדפי ההיסטוריה.

הקיסר הצהוב הוא דמות מיתולוגית בסין. מסופר כי שלט בסין 102 שנים והיה חלק משושלת שאגדות סיניות רבות נכרכו בה אף שאין ממצאים ארכאולוגיים שמוכיחים זאת, בסין זהו מידע היסטורי מובהק. הספר משמש כחומר לימוד ברפואה הסינית המסורתית עד היום.

ניגע בקצרה בנושאים הרלוונטיים עד ימינו

אנרגיית צ'י                                                                                                                         הצ'י הוא למעשה אנרגיית החיים הבסיסית שבזכותה הקיום אפשרי . כל מערכות הגוף נמצאות בזרימה מתמדת של אנרגיה זו והגוף שואף לאיזון, אך חוסר או עודף אנרגיה במערכת מסוימת או באיזור מסויים יוצרים חסימה העלולה להפוך לכאב ואף לכאב כרוני המכונה בשפתנו "מחלה".

מרידיאנים

הרפואה הסינית מחלקת את הגוף ל12 אברים מרכזיים . ריאות , מעי גס  (השייכים לאלמנט המתכת) כליות ,שלפוחית שתן (מים) .כבד,כיס מרה (עץ) לב,מעי דק,מעטפת הלב,תלת מחמם(אש) . קיבה ,טחול (אדמה) לכל איבר יש מסלול אנרגטי בגוף הנקרא מרדיאן שהוא מעין תעלה  קטנה ,עדינה ובלתי נראית אשר שזורה באחת נוספת ויוצרת מעין רשת אנרגטית המחברת בין חלקי הגוף(ישנם מרדיאנים נוספים מעבר ל12 הראשיים) . בין תפקידיהם להוליך חומרים חיוניים בגוף  . תפקיד מרכזי וחיוני הוא הולכת הצ'י- אנרגיית החיים. מדובר ב12 תעלות אנרגיה המקבילות ל12 האברים הראשיים אשר שולטים בגוף בחיותו בהנעתו ותפקודו התקין.

יין ויאנג

יין ויאנג הם שמותיהם של שני הכוחות המנוגדים היוצרים את הקיום. האור והחושך , השמש והירח , החום והקור… היין והיאנג הינם מצבים אשר מתקיימים בטבע ובגוף האדם. וחשוב לציין כי אין בתפיסת היין והיאנג מקבילות לטוב ורע שכן התפיסה הסינית רואה בשני כוחות אלו טובים, נחוצים ורצויים .חוסר האיזון ביניהם מתואר כמצב "רע" ואיזון ביניהם מוגדר כמצב "טוב".

חמשת היסודות -האלמנטים (חמשת התנועות)

 עץ ,אש ,אדמה,מתכת, מים  –חמשת היסודות הם ביטוי של אנרגיית הצ'י וממשיכים את תפיסת היין והיאנג. כל יסוד מכיל 2 אברים כבני זוג (יין ויאנג) המקיימים ביניהם מערכת יחסים ומשפיעים אחד על השני. יסוד העץ לדוגמא מכיל את הכבד וכיס המרה .כל יסוד הוא ביטוי שונה וייחודי של אנרגית צ'י , חמשת היסודות הם למעשה ביטוי של כל האופציות בטבע ובאדם . יסוד העץ שכבר דובר מסמל את הצמיחה ולכן העונה המשויכת אליו היא האביב. היסודות משלימים אחד את השני ומהווים יחד את מעגל היצירה לדוגמא: המים מזינים את העץ , העץ הוא חומר הבערה לאש , האש יוצרת אפר ואדמה ,בתוך האדמה נוצרת המתכת המחזיקה את המים שמחיים את העץ וכו'. זהו מעגל ההזנה . כל איבר באלמנט מסויים מזין את האיבר שבא אחריו במעגל. למשל הלב השייך לאלמנט האש מזין את הטחול השייך לאלמנט האדמה וכו.

חוסר איזון במעגל הזה מתבטא בחוסר או עודף בהשתלטות של יסוד אחד על מקומו של האחר.  מצב שעלול ליצור מחלה. במודל חמשת האלמנטים ישנו גם מעגל  בקרה על היסודות כדי לדאוג שכולם יישארו מאוזנים.

כלי הטיפול 

השיטות לטיפול משתנות ממטופל למטופל בהתאם לאבחנה , למצבו הנפשי והפיזי וכוללות : דיקור סיני, צמחי מרפא , טיפולי מגע (שיאצו ,טווינא) טיפול תזונתי, כוסות רוח, מוקסה וגואשה.

דיקור סיני

הדיקור הסיני הוא השיטה המרכזית לטיפול ברפואה הסינית. על גבי מסלולי האנרגיה בגוף המכונים מרידיאנים ממוקמות נקודות הדיקור במקומות שונים ומדוייקים. במהלך הטיפול לאחר תשאול ואבחון מעמיק( הכולל לקיחת דופק ואבחנת לשון)  , המטפל בונה את דרך הטיפול המתאימה ובוחר עפי אבחנתו נקודות דיקור שונות. הדיקור יוצר תקשורת בין המערכות והאיברים השונים בגוף ומאזן ביניהם, מסדיר את הצ'י במסלולי המרדיאנים. כאשר הצ'י זורם בחופשיות. האדם שב לאיזון בריאותי ונפשי. אפשר לדמות את מסלולי האנרגיה לצינורות  אשר במצב מאוזן צריכים להיות חלולים.. במחלה- חוסר איזון יש חסימה/סתימה באחד או יותר מהצינורות במקומות מסויימים. מטרת הדיקור בבחירת הנקודות המדוייקות היא לפרק את החסימה ועל ידי כך הגוף מתגבר על המחלה ושב לאיזון. הדיקור מאזן את הצ'י הזורם במרידיאנים בין האברים השונים .כך שכאב גב לדוגמא יכול להגרם  מעודף או חוסר של איבר אחר .זיהוי האיבר החסר והאיבר העודף הוא חלק מתהליך האבחון , לאחר אבחנה והבנה של המרדיאנים המעורבים בוחרים את נקודות הדיקור המתאימות . הדיקור משחרר בגוף חומרים נוגדי דלקת ומשכחי כאב. כמו כן הדיקור מאיץ בהזרמת הדם בגוף והאנרגיה במרידיאן ועל ידי כך מאזן חזרה בין האברים ומוביל לריפוי.

חשוב לציין שבדיקור משתמשים במחטים סטריליות, חד פעמיות, דקיקות ועדינות ,הדיקור אינו כואב והתחושה היא לרוב עקצוץ קל. למחט לא מוחדר שום חומר והשימוש בה הוא רק על מנת לעורר גירוי בנקודות הדיקור על מנת לעורר ולהזרים את האנרגיה במרדיאנים. כמו כן הדיקור גורם לשחרור אנדרופינים בגוף – חומרים טבעיים המופרשים בגופינו ובין היתרתורמים לשיפור במצב הרוח ולתחושה נעימה וטובה.

כתיבת תגובה