כאבי גב/ כאב גב תחתון

כאבי גב הינה תופעה שכיחה ביותר . כאבי גב יכולים להיגרם על ידי מגוון רחב של בעיות ,
ביניהם : שרירי עמוד שדרה, עצבים, עצמות, דיסקים או גידים בגב. כאבי גב יכולים להופיע בגב עליון/ אמצעי/ תחתון. הנפוצים ביותר הינם כאבי גב תחתון המכונים גם (LBPׁ(lower back pain. מקורות אופייניים של כאבי גב תחתון כוללים:

גירוי בשורשי העצב הגדולים (אשייס) ,בחלק האחורי הנמוך שמגיעים עד הרגליים- סיאטיקה.
גירוי של העצבים הקטנים המשמשים את הגב התחתון.
מתיחה של שרירי  הגב התחתון (זוקפי גב).
נזק מצטבר ו/או טראומה לעצמות, הרצועות או המפרקים.
התנוונות של דיסק בין-חולייתי.

גירוי או בעיה עם המבנים הללו עלולים לגרום לכאבי גב תחתון ו / או כאב המקרין לחלקים אחרים של הגוף. סוגים שונים של בעיות בגב תחתון יכולות לגרום להתכווצויות שרירים, אשר לפעמים עשויות להישמע פשוטות אבל עלולות להוביל להגבלת תנועה , כאבים ונזקים חמורים.

למרות שהכאב בגב התחתון הוא תופעה נפוצה, התסמינים וחומרת הכאב יכולים להשתנות במידה רבה ממטופל למטופל. כאב גב שנגרם ממתיחת שריר פשוטה יחסית עלול להיות בלתי נסבל עד כדי שיצריך ביקור בחדר מיון, בעוד שתופעה חמורה בהרבה כמו פריצת דיסק יכולה לגרום רק לאי נוחות קלה עד כאבים עזים.

 

זיהוי הסימפטומים ואבחנתם הם השלב הראשון במציאת הפתרון והקלה בעוצמת הכאב.
סיבות נפוצות לכאבי גב 

מקרים מסוימים של כאבי גב תחתון  שכיחים יותר ויש להם נטייה להתרחש בתדירות גבוהה יותר דווקא אצל אנשים צעירים לעומת מבוגרים:

ל"מבוגרים צעירים" (30 עד 60 ) יש סיכוי גבוה יותר לחוות כאבי גב ממרחב התנועה של הדיסק עצמו (למשל פריצת דיסק מותני או מחלת דיסק ניוונית) או מתיחת שרירי הגב או של רקמות רכות אחרות.
בעוד לאנשים מבוגרים (מעל 60) יש סיכוי גבוה יותר לסבול מכאבים הקשורים בניוון (כגון דלקת מפרקים ניוונית או היצרות של עמוד שדרה) .

 

טיפול בכאבי גב תחתון
טיפול בכאבי גב תחתון תלוי בהיסטוריה של החולה ובסוג וחומרת הכאב. הרוב המכריע של מקרי כאבי גב תחתון עשויים להשתפר תוך שישה שבועות ללא ניתוח. טיפולים שמרניים כמו:פזיותרפיה ותרגילים לגב תחתון  הם כמעט תמיד חלק מתכנית הטיפול.
מנוחה , הפסקת פעילות במשך כמה ימים מאפשרת לרקמות פגועות ואפילו לשורשי עצבים להתחיל להתרפא, אשר בתורם יעזרו להקל על כאבי הגב . עם זאת, יותר מכמה ימים של מנוחה יכולה להוביל להיחלשות השרירים, שרירים חלשים צריכים להיאבק כדי לתמוך בעמוד השדרה כראוי. חולים אשר אינם התעמלו על בסיס קבוע כדי לבנות כוח וגמישות נוטים יותר לחוות כאב חוזר או כאבי גב תחתון ממושך.
– טיפול בחום ואו בקרח: חום ו / או טיפול קר, עוזר להקל על רוב סוגי כאבי גב תחתון על ידי הפחתת הדלקת. לעיתים קרובות בשל החום הפנימי הנוצר מהדלקת מטופלים מעדיפים להשתמש בקרח, אבל בחלק מהמקרים דווקא חימום יוביל להטבה. שניהם (חימום/קירור) יכולים לשמש לסירוגין.
טיפול תרופתי וכירורגי

ישנם מספר רב של  תרופות Over-the-counter (תרופות ללא מרשם) ותרופות מרשם שיכולים להועיל להקלה בכאב בהתאם לסימפטומים הנלווים בהתקף של כאב גב . תשומת לב קפדנית לניהול כאב הוא מרכיב קריטי של התאוששות המטופל. נמצא כי ישנם מקרים בהם כאב גב אקוטי או כרוני עלולים להוביל לדיכאון, קושי בשינה, קושי להימתח והפרעה כללית בתנועה וישיבה, כל אחד בתורו, יכול להחמיר ולהאריך .

משככי כאבים בדרך כלל אפשר להשיג בשלוש צורות: בבליעה, שימוש חיצוני, הזרקה.

משככי כאבים בבליעה. ישנן צורות רבות של תרופות לשיכוך כאבים  – בגלולה או בצורת נוזל – וכל אחד מהם עובד בצורה שונה ויש הטבות ספציפיות  וסיכונים פוטנציאליים. חלקם זמינים רק עם מרשם רופא.
משככי כאבים לשימוש חיצוני: מוצרים אלה מורחים על העור והם נועדו לצמצם כאב מקומי, כגון כאב שריר תפוס, או מפרק מודלק. הרוב זמינים ללא מרשם. מותגים של כמה משככי כאבים אקטואליים פופולריים כוללים חם Icy, Arthricare, Zostrix (קפסאיצין), Aspercreme, בן -גיי, וולטרן, ועוד.
זריקות,תרופות ו/ או אנטי-דלקתיים, תרופות נגד כאבים להקלה ניתן להזריק ישירות למקור של הכאב.

 
טיפול בכאבי גב באמצעות רפואה סינית: 
כפי שוודאי שמתם לב עד כאן מקריאת המאמר אשר התייחס לתפיסה הקונבנציונאלית לכאבי גב, רוב ההתייחסות היא סימפטומטית ומתייחסת לתסמינים המיידיים שחש המטופל והניסיון למזער עד כדי לבטלם.
הטיפול באמצעות דיקור סיני הינו יעיל ביותר לטיפול בכאבי גב אקוטי או כרוני.
הרפואה הסינית מתייחסת לאדם כשלם בעוד שהרפואה המערבית מתייחסת רק בשנים האחרונות  לכך שכאב גב עלול להיגרם מלחץ נפשי,חרדות,בעיות תזונה ועוד אין התייחסות רלוונטית בשיטת האבחון והטיפול .
הרפואה הסינית תמיד ראתה בגורמים כאלו ונוספים אשר מתווים אח חיי היומיום שלנו, לא כל שכן טראומות נפשיות , רגשיות , תזונה לא מתאימה ועוד. זכור לי במיוחד מקרה של ספורטאי מקצועי ששמר על "תזונה נכונה" ,פעילות גופנית , ואורח חיים בריא וסבל מכאבי גב כרוניים למרות שלא היו ממצאים רפואיים.
שנוי התזונה שלו , בשילוב דיקור להרגעה חוללו פלאים הכאב פחת בשבוע,
וחלף כליל לאחר חודשיים.
כך שאין תזונה כללית "נכונה" כמו שאין כדור שמתאים לכולם מחקרים מראים שאפילו שני מטופלים שלקחו כדורים בסיסיים כמו אקמול או אופטלגין מתארים תופעות שונות לחלוטין אחד מהשני. הדבר היחיד שהיה שווה היא הפחתת כאב כל השאר שונה.
אין מחקרים שמעמיקים בנקודה זו מכיוון שהרפואה מתעניינית בשיכוך הסימפטום ,הכאב, למרות שכאב כרוני הופך כל כדור שהוא לחסר משמעות הגוף מפתח עמידות וההמלצה לרוב תהיה לקחת כדור "חזק" יותר.
הגוף שלנו הוא חכם מזה הוא לא זקוק להעלמת הסימפטום אלא להתיחסות אם אנחנו חנוקים בעבודה שלא נותנת לנו להתבטא אז דלקות גרון חוזרות ונשנות הם יותר מסתם חולשה.
אם אנו עובדים 16 שעות ביום בהייטק וסובלים מימגרנה זה שוב נסיון של הגוף לקרוא לנו לחזור לעצמנו לחיים.

הטיפול ברפואה סינית הינה דרך חיים שמאפשרת לגוף למרות העומס למרות הקושי, לתעל את האנרגיות התקועות לריפוי עצמי  ללא עזרים חיצוניים כימים ואחרים.

הדיקור המדוייק לבעיה מרפא כפי שרק הוא יודע בשורש הבעיה. הטיפול בכאבי גב ע"י רפואה הסינית יכול לכלול שימוש בכלים הבאים (משתנה עפי אבחנה בין טיפול לטיפול שימוש בטכיניקה אחת או חלק)
:דיקור, מגע(שיאצו), כוסות רוח, מוקסה, גואשה, המלצות תזונתיות, הנחיות לתרגילים וצמחי מרפא.   כאשר הכלי המרכזי לפתרון הבעיה הינו הדיקור.

לסיכום,באמצעות הטיפול ברפואה הסינית בהחלט ניתן להיפטר מכאבי הגב ולחזור לשגרת החיים בריאים ומרוצים!!!shutterstock_12892819

כאבי גב זו לא מחלה זה סימפטום רוצה לדעת מה הבעיה?

כתיבת תגובה